2009/09/20

Kyrkoval

Jag tänkte att det kan vara på sin plats att förklara varför jag inte röstar i kyrkovalet. Jag har egentligen två olika anledningar varav den ena egentligen gör den andra obetydlig.

I huvudsak handlar det om respekt för demokrati. Jag kan inte på något sätt tolka demokrati som att alla ska bestämma över allt, jag ska till exempel inte ha rösträtt i kommunvalet i Kiruna, utan endast de som berörs ska ha rösträtt. Så är också fallet i Svenska kyrkan, endast medlemmar får rösta. Personligen är jag dock endast medlem för att jag inte tagit mig iväg och hämtat blanketten som krävs för att gå ur efter det att staten automatiskt anslöt mig när jag föddes. Jag är inte troende, jag har ingen anknytning till Svenska kyrkan och enda gången jag besöker kyrkan är vid olika ceremonier, typ bröllop eller begravning. Med andra ord är det orimligt att jag ska påverka hur svenska kyrkans styrs.

Det andra argumentet är att även om jag skulle vilja rösta så har jag ingen aning om vad jag ska rösta på. Det naturliga vore naturligtvis att rösta på C där jag hör hemma i politiken, men jag tror inte att politiken ska lägga sig i enskilda organisationer och tycker inte att de politiska partierna borde ställa upp i valet, därmed kan jag naturligtvis inte rösta på dem.

Nej, Svenska kyrkan och dess aktiva medlemmar förtjänar större respekt än att folk som inte har någon koppling till dem ska lägga sig i hur deras organisation styrs.

1 kommentar:

  1. Det är mycket fint av dig tycker jag =) på riktigt. Jag röstade i kyrkovalet för jag vill inte ha in SD i något som jag värnar om. Hade ingen aning om vad jag skulle rösta på... men jag har en kristen kompis som propagerade hur viktigt det var att rösta på ett parti mot homosexuella äktenskap... har haft lite svårt att prata med henne sen dess. Jag gör motsatta och vill ha in öppenhet i kyrkan.

    SvaraRadera