2009/05/18

Låna för skattesänkningar?

Jag kunde naturligtvis inte hålla mig ifrån att se partiledardebatten igår och nog blir man lite fundersam. Vänstersidan ville gärna framhålla att regeringen lånar pengar för att sänka skatterna och jag får inte ihop det... Pengar används till att finansiera olika reformer, till exempel kostar försvaret pengar och har man inte pengar till försvaret tvingas man låna (i detta exempel tar vi bort alternativet att dra ner på försvarets budget). Dock kan jag inte förstå hur man lånar för att sänka skatten.

Vi kan jämföra det med privatekonomin. Lek med tanken att få sänkt lön, kanske bytt jobb eller gått ner i arbetstid, och pengarna inte räcker till allt man är van vid. Låt oss då även leka med tanken att man trotts sänkt inkomst vill fortsätta med dyra tv-kanaler, utlandssemestrar och annat skoj. I slutändan leder det till att man tvingas låna pengar, men varför? Inte skulle man väl påstå att man lånar för sin sänkta lön, istället skulle man låna till utlandssemestern...

I vänsterns sverige lånar man inte pengar för sina utgifter utan inkomster man önskar man hade men som inte finns. Det håller inte och jag undrar hur köerna till banken ska se ut när varje människa ska låna för den minskade inkomsten vänsterns skattehöjningar innebär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar