2009/12/05

IPRED och fildelningen

Nu har internettrafiken kommit ikapp igen efter IPRED-lagen. Det är omöjligt att veta hur stor del som är olaglig fildelning men att det förekommer i ganska hög utsträckning är ingen vild gissning.

IPRED är en lag som aldrig borde införts och nu när den är införd bör den avskaffas snarast möjligt. Att privata företag får befogenheter som jag är tveksam till att ge staten är helt klart ett problem för rättsäkerheten. Oavsett om man är skyldig eller ej, gammal eller ung, har man inte mycket att sätta emot när den internationella musikindustrin börjar med utpressning. Det är inte så vi ska jobba med upphovsrätt, det är inte en rimlig påföljd av att ladda ner sin favoritartists senaste skiva.

Jag ser gärna att man även ser över hur lagstiftningen ska se ut när det gäller fildelning för privat bruk. Att det ska vara förbjudet för kommersiellt bruk är självklart, men för privatbruk borde det vara lika självklart att det ska vara tillåtet.

Jag har aldrig handlat särskilt mycket vare sig musik eller inte, men visst blev det innan IPRED någon film någon gång ibland. Jag kommer dock varken köpa musik eller film så länge bolagen ska bevaka internettrafiken. Istället spelas det in filmer för fullt från tv här hemma. Att kopiera upphovsrättsskyddat material är ju ok om man gör det via radio eller tv, men inte via nedladdning… någon mer än jag som tror att det i grund och botten beror på dem ledande politikernas teknikkunnande och vanor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar