2011/01/03

Låt mina kalorier vara!

Att förslaget från Stefan Hanna om en skatt på överviktiga skapat debatt är väl rätt så givet, likaså att dem flesta är väldigt negativa till förslaget. Dock tycks det vara så att när ett så riktigt dåligt förslag kommer så flyttas gränsen en aning åt det dåliga hållet. En riktigt dålig idé tycks få den mindre dåliga idén att se bra ut. Nu ploppar det nämligen upp förslag om kaloriskatter både här och där. Jag upplever inte att det tidigare funnits något särskilt stort stöd för att börja straffbeskatta onyttiga matvaror tidigare inom liberala kretsar och jag hoppas inte att det förändras. En debatt om en illa genomtänkt skatt på överviktiga får inte skapa acceptans för en överförmyndarskatt så som kaloriskatten. En vuxen människa måste baske mig ta ansvar för sitt eget kalori-intag, blir man sedan sjuk av ett överflödigt intag så ska man givetvis få vård utan att behöva skatta extra för det...


Magnus Andersson skrev ett till stora delar bra svar på Hannas inlägg även om jag inte instämmer i fördelarna med ökad egenfinansiering i vården.

Nu ska jag ta mig en mazarin och fundera på vad den mazarinen får för konsekvenser för statskassan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar