2009/11/21

Tänk högt

Ser att det fortsätter komma intressanta idéer om utvecklingen av Örebro och jag hoppas verkligen att idéerna får fortsätta sprudla och att politikerna ser möjligheterna med dessa initiativ. Tidigare har vi bland annat läst om Behrns spännande tanke att bygga ett glashotell över rudbecksgatan bredvid McDonalds.

Nu skissas det, av Aspholmens fastigheter, på ett nytt höghus mitt emot Behrn center och jag kan bara säga go for it! Dels tycker jag att det är trevligt med en stadsbyggnation på höjden och framför allt är det viktigt ur miljösynpunkt att minska avstånden. Ser vi på USA är naturligtvis det täta högbebyggda Manhattan bättre än ett i stora delar lågbebyggt Los Angeles som sträcker sig över enorma landområden och som till största delen består av asfalt. På manhattan åker människor tunnelbana och går medan man inte klarar sig långt utan egen bil i Los Angeles.

Att bo och verka i en tät stad innebär ökade möjlighet att komma åt det man behöver till fots samtidigt som det ger en mer levande stad. För mig är det framtiden. Nu har jag tänkt högt, vi får se hur politikerna i Örebro väljer att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar